رقابت بر سر احمدی‌نژاد و دیگر هیچ

یزدفردا :ابتکار نوشت:پایداری، احمدی‌نژاد را هنوز همان شخص آرمانی و استثنایی می‌داند که فکر و راه و روش او باید ادامه یابد و هیچ سنخیتی میان او و اطرافیانش نمی‌بیند. این گروه دفاع جانانه و تمام‌عیار رییس‌جمهور از مشایی، بقایی، جوانفکر و سایر یاران گرمابه و گلستان وی را یا نمی‌بینند و نمی‌شنوند، یا آن را به‌گونه دیگری تأویل می‌کنند. بنابراین موضوع اصلی رقابت در انتخابات پیش رو، «احمدی‌نژاد» است و دیگر هیچ.
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ویژه است. تاکنون در انتخابات پیشین، دست کم دو رقیب اصلی، راست و چپ یا اصولگرا واصلاح‌طلب با هم به رقابت می‌پرداختند؛ اما اکنون که با حوادث پیش‌آمده، ستاره اقبال اصلاح‌طلبان رو به افول نهاده و بخت سیاسی از آنان روی‌گران‌شده، اصولگرایان خویش را تنها ستاره آسمان سیاست ایران می‌دانند و بر این باورند که با درخشش خیره‌کننده خود، همگان را مشتری تماشای خویش می‌کنند.
در این میان، اما، این ستاره خواسته یا ناخواسته شکافی برداشته و به دونیمه شده است تا شاید شق‌القمری صورت‌گیرد. نیمه‌ای به نام جبهه «متحد» و نیمه دیگر به نام جبهه «پایداری» شهرت یافته است. دسته اول خود را اصیل می‌دانند، اما دسته دوم آنان را فسیل قلمداد می‌کنند. هر دو گروه در سخن و حرف، دامن خود را از جریان‌های «فتنه»(اصلاح‌طلبان قدیمی) و «انحرافی»(یاران احمدی‌نژاد) دور نگه‌می‌دارند؛ بنابراین علی‌الظاهر در این نقطه با هم اشتراک نظر دارند؛ اما تفاوت و اختلاف نظر اصلی‌شان بر سر احمدی‌نژاد است.جبهه متحد معتقدند که حساب رییس‌جمهور را نباید از یارانش (همان گروه انحرافی) جدا دانست و با وی باید مثل اطرافیانش رفتار کرد.
پایداری، احمدی‌نژاد را هنوز همان شخص آرمانی و استثنایی می‌داند که فکر و راه و روش او باید ادامه یابد و هیچ سنخیتی میان او و اطرافیانش نمی‌بیند. این گروه دفاع جانانه و تمام‌عیار رییس‌جمهور از مشایی، بقایی، جوانفکر و سایر یاران گرمابه و گلستان وی را یا نمی‌بینند و نمی‌شنوند، یا آن را به‌گونه دیگری تأویل می‌کنند. بنابراین موضوع اصلی رقابت در انتخابات پیش رو، «احمدی‌نژاد» است و دیگر هیچ. «بودن و نبودن وی»؛ مسئله اصلی این است. اما با همه این‌ها، واقعیت این است که انتخابات این دوره بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان برنده نهایی را قاطعانه تشخیص داد.

جبهه‌های متحد و پایداری هر دو با چراغ روشن در جاده مه‌آلود سیاسی ایران در حرکتند. «متحدی‌ها» از نیمه چپشان در هراسند و هر از گاهی، فیلشان یاد اصلاح‌طلبان می‌کند و از آنان دعوت می‌کنند، وارد عرصه شوند و آنان را در این شب تاریک و جاده ناهموار تنها نگذارند، ولی «پایداری‌ها» نیازی به حضور اصلاح‌طلبان نمی‌بینند و همه آنان را از «اصحاب فتنه» می‌شمارند؛ اینان اصلاح‌طلب خوب و بد را قبول ندارند و همه آنان را سروته یک کرباس به‌شمار می‌آورند. برخی بر این باورند و از ظاهر امر چنین برمی‌آید که جبهه پایداری به دو دلیل خیالی، این‌گونه خویش را از همه گروه‌ها بی‌نیاز می‌دانند. یکی این‌که تصور می‌کنند، هنوز آرای احمدی‌نژاد و پایگاه اجتماعی وی در جامعه، به‌ویژه در شهرستان‌ها و روستاها در اوج است؛ پس با انتساب خود به رییس‌جمهور می‌خواهند آرایی دست‌وپا کنند. دیگر این‌که این گروه می‌پندارند به پشتوانه امکانات و دستگاه‌های دولتی می‌توانند در شهرستان‌ها، به‌ویژه، نامزدهایی را به مجلس بفرستند؛ به همین سبب بسیاری از نمایندگان کنونی شهرستانی، نه از روی اعتقاد، بلکه به امید راهیابی مجدد به مجلس، خود را در جرگه «پایداری‌ها» قرارداده‌اند. اگرچه برخی از این افراد هم‌اکنون بر سر دوراهی مانده‌اند و از خویش می‌پرسند که اگر به جریان انحرافی منتسب شوند، چه بر سر آینده سیاسیشان خواهدآمد؟

به همین خاطر برخی از آنان گاهی به نعل می‌زنند، گاهی به میخ. در کنار این دو ماشین روشن سیاسی، یعنی جبهه‌های متحد و پایداری، گروه‌ها و افرادی هم با چراع خاموش حرکت می‌کنند. برخی از تحلیل‌گران براین باورند که «منفردها» دودسته‌اند؛ گروهی با منش و روش اصلاح‌طلبی وارد عرصه شده‌اند که در نهان حمایت تشکیلاتی می‌شوند و این شگرد جدید اصلاح‌طلبان خواهدبود. گروهی هم با چراغ خاموش و موتور پرقدرت و سرعت نامرئی، در ظاهر به‌صورت انفرادی و بی‌اطلاع از هم، ولی در نهان کاملا پیوسته و متصل‌به‌هم و با پشتوانه مالی گسترده، درصدد فتح کرسی‌های مجلس هستند. تحلیل‌گران این گروه را همان هواداران و یاران نزدیک احمدی‌نژاد توصیف می‌کنند و گمان می‌برند که در صورت موفقیت این گروه و جبهه پایداری، درصد بالایی از کرسی‌های مجلس در اختیار این ائتلاف خواهدبود. بااین‌همه، به نظر می‌آید اکثر این تحلیل‌ها بر پایه گمان و خیال و توهم است؛ به همین دلیل باید منتظر بود و دید که مردم با مشارکت حد اکثری خود، کدام تصور و آرزو را محقق خواهندساخت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا